GRAFISK
ARBEJDE


Der skal nogle gange ikke særlig meget til for at se meget mere professionel ud – en visuel grafisk linje gør underværker og sikre at jeres budskab printer sig fast.

1. Hvad vil I have kommunikeret ud?

Der er rigtig mange måder at få sine budskaber ud på – og det er forskelligt fra budskab til budskab hvad der er det bedste redskab. Nogle gange er det en flyer, andre gange en plakat og andre igen måske et banner eller en annonce. Første trin i processen for at få det rigtige redskab til at få jeres budskab ud er at vi får kendskab til jer og hvad I vil have kommunikeret.

Hvad er formålet, hvem er målgruppen og er der noget særligt indhold, der skal fremhæves eller specielle billeder, der skal bruges, har I en designmanuel vi skal arbejde ud fra? Vis os evt. eksempler på arbejde I godt kan lide, så vi får en fornemmelse for stil-ønske.

Første trin er at vi får en forståelse af jeres ønsker og behov – evt. gennem et møde eller en telefonsamtale.

2. Udkast og tilpasning

Næste skridt i processen er – på baggrund af vores snak – at udarbejde et udkast. Har I tekst og billeder, så sender I det bare til os. Ønsker I at vi også tager os af dette, så har vi samarbejde både med fotografer og tekstforfattere.

Når vi har sat tingene sammen, så sender vi udkastet til jer. Det er vigtigt at holde fast i at det bare er et udkast, så det er her I skal komme med alle indvendinger, ideer og tanker. Det er nemmere at snakke ud fra noget konkret.

Når vi har sendt udkastet til jer, så anbefaler vi at I lige sover på det og at vi så snakker sammen efter et par dage. På baggrund af denne snak tilpasser vi eller udarbejder et nyt udkast. Det er vigtigt at arbejdet afspejler det budskab I gerne vil have ud, så vi vil hellere lave det om en gang ekstra end at I får et produkt, der ikke var lige det rigtige.

Husk også at udkast aldrig er trykklare.

3. Godkendelse

Når vi har ramt, så skal udkastet laves klart til tryk og evt. også til web-brug. Det er to forskelige filer der skal bruges hertil. Til tryk betyder det ikke alverden om f.eks. ”kæderne” mellem de enkelte tekstbokse er i den rigtige rækkefølge og om der er alt-tekster på billederne – derimod er der en række krav til kvalitet af billeder mm for at den kan bruges til tryk. Er det f.eks. en folder, der også skal kunne bruges online, så er det vigtigt at den er sat op hertil og også fungerer med skærmlæsere.

Når vi har sat den endelige version op vil I få den tilsendt til endelig godkendelse inden vi sender til tryk – her er det vigtigt at I tjekker for stavefejl mm. Vi læser selvfølgelig også korrektur inden vi sender til tryk, men flere øjne ser mere.

4. Send til tryk og hold stilen fremadrettet

Når I har godkendt, så er det tid til at få sendt til tryk. Hvilket trykkeri, der er bedst til din opgave afhænger af produktet. Vi har stor erfaring og kan altid anbefale et godt trykkeri. Vi sørger selvfølgelig også gerne for kontakten til trykkeriet.

Har I et trykkeri du gerne vil bruge, så sender vi gerne den trykklare fil til jer, så I kan sende videre.

Fremtiden er noget mange glemmer når de får lavet grafisk arbejde. Skal jeres kommunikation slå rigtig igennem så husk at genkendelighed er vigtigt. Når vi har lavet et stykke grafisk arbejde for jer, så får I tilsendt grundfilen (f.eks. InDesign-filen, hvis det er en folder), samt info om farver og teksttyper.

Særligt ved udarbejdelse af logo

Har vi lavet et logo til jer, så sørger vi får at I får det i de gængse filformater, der egner sig både til web og tryk. Vi sørger også for at I får det i en negativ version, så I har mulighed for at benytte det på mørke flader.

Har I brug for at vi også laver jeres e-mailsignatur og brevpapir-skabelon, så bare sig til.