Linkbuilding – ikke alle links er gode

På to uger har vi oplevet, at to af vores kunder havde links fra irrelevante sider. Links som de har betalt deres SEO-bureau for. I dette tilfælde er det to af de større SEO- og markedsføringsbureauer som stå bag linkene. Bureauer som jeg vil mene burde vide bedre.

Linkbuilding er et ord som mange af vores kunder spørger ind til. Meget forenklet fortalt, så er linkbuilding en vigtig brik i SEO-arbejdet. Hvis der er mange relevante link ind til din hjemmeside, så giver det din side en højere troværdighed hos google – og dermed en bedre placering. MEN bemærk lige ordet “relevante”. For lige så vel som relevante link kan give din side positiv troværdighed, så kan irrelevante links istedet gøre at google straffer din side. Så alle links er ikke bare gode links.

Vi har en del kunder som beder os være med som uvildig rådgiver, når de overvejer et samarbejde med et SEO- og markedsføringsbureau. Vi tilbyder ikke at lave SEO eller annoncering for vores kunder, da vi har valgt at prioritere at være gode til at lave hjemmesider og webshops. Men det betyder jo ikke, at vi ikke har kendskab til SEO og online markedsføring – hvor vi løbende følger med i hvad der er go og hvad der er no go. Og vi har da også haft utrolig mange møder gennem årerne med forskellige bureauer, samt set hvad vores kunder får ud af det.

Uafhængig af hinanden havde to af vores kunder bedt om, at jeg deltog i møder vedr. deres SEO og markedsføring.

De to kunder har benyttet to forskellige SEO- og markedsføringsbureauer, men det viser sig at begge bureauer havde benyttet samme strategi: Linkbuilding uden hensyn til linkets kvalitet.

Begge kunder sælger maskiner (meget forskellige maskiner, men dog maskiner). Den ene kunde oplevede at have en masse links fra forskellige pizza-domæner. Siderne havde ikke noget indhold om pizza’er, bare en masse artikler i alle mulige retninger. Den anden havde link fra en side som jeg helt ærligt ikke ved hvad jeg skal kalde, men forsiden indeholder en opskrift på en nytårsmenu…

I min verden er det lidt som at tisse i bukserne. Bureauerne får hurtige resultater, men det kan hurtigt blive ret koldt, hvis google vurdere at kvaliteten er negativ.

Jeg anerkender, at linkbuilding er et vigtigt værktøj og råder alle vores kunder til at tænke relevante links. Men fremadrettet råder jeg også alle mine kunder, der indgår et samarbejde med et SEO-bureau, om at få alle links til godkendelse.

Et firma jeg ikke har samarbejdet med har en ret god artikel om linkbuilding – som sagt har jeg ikke erfaring med deres arbejde – men artiklen er god, hvis du vil vide mere om linkbuilding.

Nyheder

Hvad søger du efter?

Imponerende chat-robot koder og alt muligt

Cookie-script: En besparelse, der kan mærkes