Oplæg om GA4 – og hvordan du skifter til den

I går var jeg inviteret til at holde oplæg om den nye GA4 til Kalundborgegnens erhvervsråd. Det er jo ikke just et emne man kan gennemgå på et par timer, men vi kom igennem en masse vigtige elementer – bl.a. hvordan man skifter til den nye GA4

Man kan virkelig mange ting med Google Analytics – og her hos Nordic Custom Made er vi langt fra specialister. Men vi kan da benytte det til husbehov – og google os til resten 😉

Det “gamle” Google Analytic (UA) bliver lukket ned om et års tid – og dermed forsvinder din statistik-historik. Men heldigvis kan du allerede i dag oprette den nye nye GA4. På den måde kan du se din historik i den gamle – og om et år, så har du et helt års historik på den nye.

Har du allerede en google analytic konto, så er det ret nemt at skifte til den nye.

  1. Du logger ind på din konto og klikker på Administrator (tandhjulet nederst til venstre)
  2. I den anden kolonne (ejendom) klikker du på det første punkt: “Assistent til brug ved oprettelse og konfiguration af en GA4-ejendom”
  3. Der kommer et nyt vindue og du kan trykke på knappen “kom godt igang”
  4. Herefter kommer endnu et nyt vindue, hvor du kan trykke “Opret ejendom” – og vupti 🙂

Nu vil du så ude oversigten kunne vælge mellem de to ejendomme (den gamle UA og den nye GA4):

Men du er ikke helt færdig endnu, for med den nye ejendom har du også fået en ny sporingskode. Den finder du under

Administrator > Ejendomme > Datastrømme > klik på den ejendom du ønsker at find sporings-ID’et på (ofte er der kun én):

Der er forskellige måder du kan have installeret denne sporingskode på din site – f.eks. via plugin, google tag manager eller kode.

Find den og skift den 🙂 Og så skulle den nye ejendom begynde at samle data.

I kan se mine slides her – men som det jo ofte er med sådanne, så giver de ikke meget mening uden en forklaring. Derfor vil jeg istedet lave forskellige nyheder den kommende tid om de specifikke dele som jeg gennemgik i går. Hold dig opdateret ved at følge os på LinkedIn eller Facebook – og husk at du også kan tilmelde dig vores nyhedsbrev.

Nyheder

Hvad søger du efter?

Imponerende chat-robot koder og alt muligt

Cookie-script: En besparelse, der kan mærkes